bluewingfires

Alla inlägg under februari 2010

Av Tina - 27 februari 2010 12:14

....japp,,nästan omöjligt att planera våren med tävlingar, träffar, fotboll då jag  numera jobbar var annan helg igen. Det togs bort för x antal år sen hos oss men nu är vi där igen,,Fy f-n , just nu e jag super deppig.


 Att vara uppfödare och jobba var annan helg    och som jag helst vill fösöka hinna tävla /träna/ och på det viset utvärdera mina hundar är nästan helt omöjligt som det ser ut nu...


 Därtill vill jag stötta och hålla kontakten med valpköpare som själva vill, och få ihop allt detta så jättebra alla gånger är inte sååå lätt som man kanske kan tro nu med dessa helger. Bläää måste jag få säga,ursäkta. Jag älskar annars mitt jobb men nu måste jag nog tänka till..


Men mitt I allt detta är jag otroligt glad att många av er själva ringer/skriver och berättar om det hänt nå´t nytt, bra eller dåligt, och skickar bilder, det underlättar för mig att veta vad det blir av era små busar  


Blir alltid glad av en som denna t. ex..BW:s Silver Bullet "Sillen" alltid på ett  strååålande humör enligt matte Anna  


   



Mitt "shitschema" jag lagt heelt efter vårens tävlingar som finns på hyffsat avstånd från oss (ca 25 mil)...


Ibland blir det så att jag jobbar 3, 5 helg på rad för att hoppas på att de tävlingar som är mig på behörigt avstånd och som KANSKE om jag kommer med, kan komma mig Lizzie och kanske Gnizta till godo.

Kommer jag inte med har jag bara ett heltråkigt schema att se fram emot...:( För att underlätta i så fall får vi fixa lite spontana trevligheter ,,,med hund   såklart, eller hur  


 Nu tycker jag lite synd om mig själv som ni märker, det e egentligen fult,,,men det e sanningen i vit ögat just nu. Skönt att få ur sig lite,,hoppas ni inte tror jag alltid skall slänga ur mig för er heelt ointressant info...F´låt,,känns redan bättre nu!


De närmaste veckorna skall det till lite merplanering för sommarlägret och så skall jag se till att under våren få in en endags träff med Joy of Baking kullen. Blir sååå spännande att se er och era valpar igen   Återkommer..med en dag.


Under den här 11 v schemaperioden faller även Isabelles student in..Ohhh såååå himla kul och speciellt det kommer att bli..Tiden under gymnasiet har verkligen gått undan! Den 11/6 går den av stapeln   


Hoppas 2010 bjuder på fler helger så löser nog allt sig  NOG BEKLAGAT..


Valparna ur sista kullen har nu hunnit bli hela 5 månader och nu börjar snart hormonerna strömma till mer eller mindre...Alla verkar nöjda och glada hittills över sina kakor.   De bjuder sina ägare på lite valpstreck och attityd som ju hör åldern till såklart..men de har finfina ägare allihopa!


Fick just NU ett sms av Lennart..Marre lyfte på benet idag för första gången...kanske en tillfällighet, kanske inte..herreguud, tycker det verkar tidigt,,störst skall va´först eller hihihi , och i så fall hör väl Anna med Borre av sig snart också,,


Ikväll skall jag i alla fall på tjejträff och DET brukar liva upp stämningen totalt hahaha...Nästa fredag är det också festligheter på G, men då är det ett riktigt stort partaj, då blir vi många som skall göra Västerås osäkert...ähh självklart inte,,men höjja stämningen lite bara   


Kolla vad som dök upp i min mail igår, dessa fiiina bilder på X Of kullens pappa Robby och Carinas( Kennel Cajiros ) tik hon behöll i sin sista kull..lilla söta lurviga JOY..


 Fotograf är Carina själv...


  

Tjingeling alla goa vänner ,,

Hejja Sverigedamerna även i CURLING OS - GUUULD!  





 

 

Av Tina - 21 februari 2010 14:17


Duktiga goa "Pajasen"som med sin  husse Jonny blev Svenska Australian Shepherd klubbens Bästa lydnadshund år 2009 ! Det trodde säkert inte Jonny som var rookie på hundträning för 3 år sen då Pajas föddes "för honom",,,helt otroligt bra gjort...Stort Grattis!


  


Nu får vi Blåwingar se till att lista upp oss i täten även på brukslistan igen,,


 

 Hejja, hejja, hejja även på Svenska skidåkare mm i Vancover,,. Häftig seger av Marcus igår,,Vilken otrolig kamplust, energi, kondis och fokus Hellner hade,,,ja övriga med,,,två Svenskar på pallen,,sååå fräckt!! Jag blev andfådd bara av att hejja på Olsson och Hellner ;-) Helhärligt att se var det i alla fall! Hejja Sverige !   


Den här helgen har jag försökt att få bort tagg tråden ur halsen,,mén vette tusan om det går över,,Måste nog kurera mig med nå´t starkare än halstabletter ,,och hoppas på att det räcker även i längden och inte bara för lullilull stunden    



ÄNTLIGEN har vi fått tag i en snöslunga tack vare Anders och Therese TACK!!! Håkan som oftast fixar skottningen får det nu betydligt lättare,,,här är bild på Håkan med vrålåket    Så här glad blev han.....


   

     


Vrrrrooooom !!!!!!


       


Här är några av våra stackars fåglar,,,undrar hur många som stryker med i år   Vi  matar dem mycket nu ,,,,


 


 



   


Hundarna njuter av snön men vi är så rastlösa,,,längtar sååå till skogen,,träning,,,,tröstäter mest hela tiden får skavsår i mungipan när nu munnen öppnas titt som tätt  hihihi   !!!


Tjingeling

Av Tina - 16 februari 2010 22:15


ÄNTLIGEN är datorn hemma igen. Urduktig kille som fixade kvar allt som fanns på datorn med sin kunskap!


Lite klok har jag varit i alla falll,,,,Jag hade trots allt kopierat allt från den till en extern disk för att den har ju varnat oss ett par veckor för detta,,sååå skylla oss själva får vi allt göra.


kommer problem nr 2 som jag inte alls trodde fanns...Mailen,,,jag vill ju att mailen skall komma till både den bärbara och den gamla stationära ,,men se neej, det gick inte. Så dum var jag som trodde det..hörs väl vad teknisk jag är   


Så jag kan visst bara öppna mail på den bärbara , och dessvärre så har jag inte heller lyckats  med att lösa koden för hur jag hämtar hem min hemsida från nätet till ftp programmet på den bärbara,,,så,,fy sjutton,,Bilderna med mailen från er alla BW.s kommer alltså till den bärbara BARA..(mycket barabara där;-) men jag uppdaterar min nyhetssida mm (inte bloggen) via den gamla som där den är connectad till cyberspace och ftp programmet....Fy sjutton,,,hur gör jag? Måste forska vidare,,,ni som vet får gääääärna ringa imorgon kväll en annan kväll i veckan   


Lägger in några härlig bilder jag fick idag på TJH Plexus ( Gladiatorkullen- vår första 2002 ) med sin matte Metthe med familj i spåret:-D




  





    


Fiiina, duktiga TJH Bev BW:s Plexus som i juni blir 8 "pannor". Han har fått prova på det mesta med sin matte, från att deltagit några gånger på bevaknings SM, efter Vinst och 2:a placering på DM bevakning. De har tävlat lite i agility, freestyle, skydds, lärt sig ammunitionssök, lite bruks mm mm. De har alltså provat på det mesta ,,Plexus har fått sitt liv fyllt med en massa trevligheter och roliga träningsstunder under dessa år med sin duktiga matte Metthe,,Vi Är sååå glada för det ochbilderna talar för att det fortsätter  


        


Nu e det natti natti    



Av Tina - 14 februari 2010 22:49

Måste allra först på alla hjärtans dag gratulera Matilda med Ess i Joy Of Baking kullen och Emma med Arrac som debuterade för första gången på  hundutställning i Sollentuna igår. Debut både för valparna och som handlers   De skötte sig super (lite studs och hopp såklart,,,kul ju;-) Båda två fick i alla fall HP och Ess blev BIM.

 Syskonen fick båda fin kritik och trevligt temperament!

 Stolt som tuppen blir vi som vanligt   


   


BW:s Yummie Arrac nästan 5 månader (Arrac)


 


BW:s Petite Choux nästan 5 månader (Ess)

    


HP BIM- Ess



Stolt Arrac även han med HP igår :-)



HOPPAS NI HAFT EN SKÖN ALLA    DAG..mys, gos och tankar till nära och kära!


Yes!!!! På självaste hjärte dagen ramlade plötsligt en vårkänsla över mig,,Är det Arctic roten eller inte ? neeejdå,,det var ju heeeelt underbart väder,,,0,5 minus och strålande sol,,Hurra!!! men så skulle man in på jobbet sen,,,b.l.ä! Njöt i alla fall en stund utomhus av dag.


 Vårkänsla nr. 2 kom också idag,,,Tävlingar på G och redan avklarade,,Jonny med Pajas har varit och tävlat elit lydnad med 2:A pris, noll på sitt i grupp,,,surt värre,, men i o f s han vill ju upp i bland de höööga poängen igen  ,,,Kämpa Jonny, huvudsaken är att man tränar så man har kuuul ihop så kommer poängen snart    (Kan tyvärr inte uppdatera nyhets sidan ännu då min hemsida finns i gamla datorn)


Eftersom jag inte kan uppdatera annat än bloggen så meddelar jag att ännu en lydnadsintresserad Blåwinge har anmält sig till den gruppen. Emma med Arrac vill vara med där.-) Några Platser i den gruppen finns kvar!


Nu blir det suss sött ...och skickar en xtra "alla hjärtankrya på er hälsning" till Puppe (Spooky) m. fyrfota familjen där han snorar tillsammans med hans Mops kompisar där hemma   

Tjingeling

Av Tina - 10 februari 2010 12:38

Nu har vi fått ett glädjande JA,,även av instruktören i lydnad till kennel lägret  

En jätte duktig och trevlig tjej vid namn Towa Lindh om henne och hennes bravader kan ni läsa på deras hemsida...www.brindle.cybersite.se/


 Lydnaden pågår enbart i 2 dagar av lägerhelgen,,fredagen den 16/7 - 17/7.

Hon kan ta max 8-10 hundar i gruppen, så 3-5 till går bra,,nybörjare som äldre Blåwingar välkomna...I mån av plats även andra icke BW:s   

Datorn är fortfarande ur funktion  hos oss och lämnas in imorgon...Ring gärna för anmälning och ev. frågor angående lydnaden på lägret mm. Ser knappt vad jag skriver med Bellas mini dator;-)

 

Tills vidare,,,tjingling  

Av Tina - 7 februari 2010 16:08

Hej,,vill bara göra er uppmärksamma på att datorn sagt STOPP och min e-mail inte når fram till oss för tillfället! Datorn är nog tvärfull ,,,ca: 35000 bildfiler, gillar som sagt att fota men har tack och lov backup på det mesta även de mest viktiga som ju är bilderna på famil, vänner och alla era hundar. De som kommit in fram till i förrgår är nog i tryggt förvar :)


Hör och häpna så har vi bara två datorer hemma!!! Kanske blir fler nu;-)


Jag gillar ju att prata  så ring gärna istället ..hem: 021-710 35 om jag inte är hemma så ring mobilen 070 4016006 Huuur skall ag klara mig utan datorn när jag softar ner,,,      Just ja,,,telefonen,,,jag varnar er,,,kanske ringer hihihi


 Kramiz Tina & Co

Av Tina - 6 februari 2010 13:47


Åren går,,det har vi konstaterat flera gånger..Nu är det alltså dags att Gratulera X Of kullen som föddes idag för 3 år sen..Ett härligt gäng med underbara människor omkring sig   


  



STORT GRATTIS, Pajas, Kicken, Buddy, Tex, Jojje, Banditen, Jetta & Spicy,,Ser ni,,hahaha,,mest hanar i kullen, precis som vi NÄSTAN jämt haft,,vet inte riktigt hur man gör fler tikar i en kull.   Två tuffa tjejer räds ingen hane efter dessa syskon   

Duktiga och flitiga är de i alla fall på en massa olika vis och man blir sååå stolt över er allihop   STORT GRATTIS och LYCKA TILL framöver !!!!!


Nu till,,,,Vad hände med vår lilla Spooky då,,hur ser hans familj ut? Här har de skickat lite små filmer på sista gossen som flyttade hemifrån oss,,Spooky Cookie, numera kallad, Puppe eller Conny,,jaja,,kärt barn har många namn, stortrivs gör han med alla mopsar, nakenkatt, BC:n och duktiga, härliga människor omkring sig  Idag börjar dessutom "skola" för honom också,,,Lycka till!!!

Alltså,,fått filmer som jag fick visa:-)

Filmtajm,,,,a´la´Spooky Cookie & verner på sluttampen i en buslek:-)



En liten filmsnutt på Puppe (Spooky) från de första dagarna i ny familj...Verner & Iver 



 Tjingeling och hoppas alla 3 åringar får sno från bordet idag, på deras alldeles egna dag     



Av Tina - 4 februari 2010 18:49



Varning ni kanske somnar,,,mycket text   MEN lite bilder längre ner....



Men i alla fall  funderar jag som uppfödare på varför man väljer en viss ras och hur man tänker...Jag själv ville ställa ut förut,,det blev en afghan, jag ville även träna spår/lydnad, och slippa skogen i pälsen, det blev en Dobermann, ,,,bruks var ju skitkul (på ren Svenska   ) men Dobbisen hade för lite päls (kallt att ligga kalla dagar) så därför blev jag en Aussielover,,,finns fler raser jag gillar skarpt i och för sig men..

 

Jag med flera ställer säkert till med "griller" i huvudet hos en del människor som ringer /skriver när man ber dem tänka om om man vill ha en Aussie som ser ut och är som denna  

 

OBS!  detta email är inte kopierat från en enskild person om önskan av en Aussie som enbart sällskap utan uttryck/önskemål från många olika människor samlat som klokt nog tänkt om.

 

- Jag vill ha en brokig Aussietik, (ev. till avel i framtiden) helst inte blå ögon och absolut inte kort svans. 

-Den får inte ha någon speciell jaktinstinkt för jag har småbarn och vänner som har,,

-Vi bor i stan men gillar att vara i skogen och så rider jag ibland, Jag saknar mitt promenad sällskap i skog och mark så en hund som inte gillar vilt skall jag ha, för den måste kunna vara lös.

Har haft en hund tidigare med det som inte var så rolig att ha med i skogen,,kunde aldrig vara lös, det var en drever min morfar hade alltid såna  när jag var liten i jakten och de glömmer jag aldrig. Men vår fick vi tyvärr  lov att göra oss av med. Han var en "rymmare" som jagade allt.

-Nu ville vi egentligen ha en BC ( de är så lydiga) men Aussien sägs inte vilja jaga bilar, barn, cyklar, joggare och vilt  lika mycket..och sen behöver den väl inte valla eller tänka lika mycket, därför vill jag gärna köpa den här rasen i stället.

-Jag är inte så intresserad av att träna något speciellt, kanske lite, i alla fall ha som motions sällskap. Rasen är väl lugn inne,,,och tyst,,,skäller de mycket, som jag skrev, vi bor ju i lägenhet ? "


Så Varför intresserad av en Aussie när man egentligen vill ha karaktären av en sällskapshund? 


För er egen trevnads skull, och för ett långt och roligt liv tillsammans, läs på standarden för Aussien och tänk igenom ordentligt vad det står i den .    


En vallhund måste vilja följa efter. ( Vi som ägare måste lära hunden vad som skall följas efter)

Standarden säger att Det är en vakthund, de skäller en del kanske t.o.m ställer (Ska förstås styras upp! )

Rasen blir lugn inne, om den får mental stimulans vallträning/bruks mm

En trygg, säker husse/matte med regler och som ger mycket kärlek gör Aussien till en helt underbar kamrat man inte vill missa.

  

  

        


Som uppfödare är målen för en brukras att försöka få mycket dj-lar anamma i dem,,(på rätt sätt alltså) Mer "vinnarvilja" (mina egna ord;-) , bättre uthållighet, bra koncentration, en "bra näsa", mycket av social kamp/lekfullhet och jaktkamp,,,


Blogg blir tråkigt utan bilder så här är lite gamla från  X Of Kullens MH, kullen fyller för övrigt 3 år den 6/2-2010 Hipp, hipp, hurra, hurra, hurra, hurra!!!


                

 Avståndslek (Buddy)          Överraskning (Kicken)      Spöken (Spicy)


        


Kamp/grip (Jetta)              Hantering (Jojje)           Aktivitet (Banditen)


     


Lekfullhet/kamp (Pajas) Kontakt Spöken (Tex)


Viktiga egenskaper att förbättra/bevara


Jag vill inte att Aussien skall bli en ras "utan klipskt innehåll". Det måste finnas mycket vilja att samarbete mm och vakt bör det också finnas till viss del av, precis  som står i standarden,, (inga icke befogade vaktaggressioner önskas såklart av någon)

En lojal arbetspartner att känna trygghet och tillit till helt enkelt.   


En del individer föds naturligtvis "lugnare" än andra ( lika i alla raser) och får kanske obetydligt av alla egenskaper vi som vill träna/tävla vill ha, men en "velourhund" är inte målet med Aussiens avel som bruks/vallras. 


För er som funderar på rasen Aussie och vill vara mer säkra på att slippa dessa för er, negativa egenskaper så välj en hund ur sällskapshundsgruppen. Det tänker jag själv göra en vacker dag,,finns mycket trevligt i den gruppen om man vill ha en ras att enbart promenera och motionera med, kanske ställa ut lite men inte har tid och lust med så mycket mer:-)

Alltså välj inte enbart efter utseende!   Trots att de är sååå söta på utsidan...Jaa, inuti med, om de får rätt aktivitet att utföra :-)


Här kom ett färskt mail om en viss söt Yoshi,,,BW:s Rocky Road, alias "Tuppen" som bor i Nord Norge  som nog säkert även i framtiden kommer att få stimulans så han mår bra,,,;-)


  


Matte Marthe bekriver sin "sambo" Yoshi: Vissa "syskon"drag  ;-)


Han virker ikke usikker ute i de forskjellige miljøer når vi møter på folk eller andre hunder. Han er veldig å skal hilse på alle som vi møter på, dette gjelder også hunder. Han tar det fort dersom den andre hunden ikke er intressert i å hilse, da lar Yoshi være å hilse på ;) Han holder lav profil. Vi har gått noen turer ved hovedveien, møtt på folk, hunder, sykkler og masse biler som kjører forbi (også busser, lastebiler, snøfresere) men han virker ikke til å være noe redd/skeptisk av noe slag. Går med halen opp og går godt fremover og snuser i bakken. Vi har også vært på travbanen på publikumssiden, der sto han å kjikket på hestene gjennom et hull i gjerdet, han reagerte heller ikke noe på de. Der var traktorer, lyd i speaker-anlegget, masse folk og unger.

Han hilste på de som kom bort, også to småe jenter. Til unger er han litt forsiktig i starten, men jeg gir ungene godbiter, og da er alt helt fint igjen. Han startet også å leke med ene jenta der, hun lå å rullet på bakken, og slengte seg hit og dit mens Yoshi sprangt etter og logret :) De gangene vi har vært i stallen har han også hillst på en del unger, noen leker med han, mens andre bare hilser og går. Hestene var han litt redd til å begynne med, men nå har dette gådd over.
 
Hjemme har han fått litt vakting, når det kommer folk hit, så boffer han litt to tre bjeff til han ser hvem det er, men han springer i mot å virker ikke redd. Men mere det at han skal si i fra at det kommer noen. Når han er kommet bort til personene er han like glad som alltid, hopper og spretter og vil bare hilse på. Også når vi står uten for her og lufter, kan han boffe litt dersom han hører lyder han ikke skjønner hvor kommer i fra. Han har ikke vært skeptisk/redd noen personer så langt. Han hilser på fremmed folk, så er han liksom ferdig med det, mens med folk han kjenner holder han på å overfalle dem! :p hehe
 
Ellers er han bare utrolig glad, lettlært og helt nydelig =) Jeg tror så absolutt jeg fikk den i kullet som passet meg best, men slik blir det vel når man har hatt dem en stund å blitt glad i dem. (kanskje litt innhabil) :p
 
Denne helgen skal vi hjem til foreldrene mine igjen, hilse på kattene og Frey. Neste helg blir vi kanskje med på et grunnkurs for hundeførerne i agility, der vi skal lære litt om handling, belønning, lek og litt forskjellige greier. (det blir ingen hinder og hopping). Så får vi se hvordan det går. Det virker iallefall til at han synes NRH treningene er kjempeartig! Der er det både lydighetstrening og søkstrening :)


TACK såå mycket Marthe,,,Jag är såå glad över era mail och bilder och ni är jätte duktiga att låta de uppleva både ditt och datt   


Nu till en film som kommer få kinderna att bli blöta,, i alla fall på mig,,,Som hundälskare vill jag med bestämdhet se den här filmen så småningom,,,En sann historia där Lasse Hallström är regissör .

Vän i alla lägen,,,hunden   förrutom när han, jagar katten, biter brevbäraren, gnager inredning, kissar på mattan, slår ner kinavasen, äter upp steken    men samtidigt säger blicken,,,neeej, det var INTE jag  


Tjingeling Tina & co

Presentation


Uppfödning i liten skala med inriktning på arbetande Aussies

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards