bluewingfires

Alla inlägg under april 2010

Av Tina - 26 april 2010 11:22

..och skryter massor över er    BILDER HOPPAS JAG KOMMER från helgen,,,trevligare att blogga/läsa då   

I helgen var ännu dagar att glädjas åt fullt ut  Äntligen kan det börja hända lite kring vänner och Blåwingar..

I veckan blev Therese med Korad LPI LPII BW:s Miss Flashdance utsedd av hennes lokal klubb som årets Bästa spår hund, årets Bästa Elit hund och på en delad plats som Årets Mesta och Bästa brukshund,,Inte illa pinkat alls   


Jaa, det hänt mycket på ett par dagar....inte nå´t speciellt för mig som jobbat   men detta gläder mig en sån helg då man får en hel del sms över trevligheter,,,


 Flashi (Stammix kullen) och Therese fick godk. i elit spår,,tyvärr bakspår men alla pinnar och 9-9,5 på uppletandet i Uppsala. Lydnaden blev ett par nollor tyvärr men bättre lycka nästa gång   De har sköjj de två så snart slår de till ordenligt !


Spicy (ur X Of kullen) med matte Marielouise har tävlat appellen fått uppflyttning med 277,25 p och en första plats..Så himla bra!


Samma dag, i lördags alltså debuterade även Erkki med "Buddy" (X Of Kullen) i lägre spår , fick uppflyttning och finfina poäng på 550,75 p och även han en första placering,,


Fy sjutton så bra NI ÄR och vad kul att ni tävlar och visar upp vad ni flitigt tränat och lyckats med


I går, söndag så dök ett sms upp 08.00 från mamma Åsa som satt i skogen och väntade på sin dotter...-Nu är Natali ute på spåret skrev hon. Natali med BW:s X Of Jet Set debuterade alltså i lägre spår och blev godk.,,Om de lagt ut fler pinnar än 3 i skogen nästa gång   och ingen nolla på lydnaden så kommer det att gå jättebra och till uppflyttning. Idag fick de i alla fall ihop 340,25 p och JÄTTEBRA KÄMPAT NATALI! Vi vet att ni "fixar biffen" en vacker dag     


Till slut.....Många lyckorus blir det tack o lov ibland   Grabbarna två ur X Of kullen, "Buddy" och "Kicken" hade en lite ovanlig skogs promenad igår. De entrade en MT bana i Örebro Bk. I och med det så hade de lyckan att fixa till var sin titel, nämligen KORAD. De är verkligen Orädda Härliga och nyfikna killar med poäng som 493p respektive 476p och båda med bästa skott poängen (5).

Ett axplock från MT:t mer bilder kommer i pixbox...


     




TACK alla ni underbara hundägare som även gillar att vara officiellt aktiva med era Blåwingar...Vi är mäkta stolta, TACK och massor av GRATTIS KRAMAR för att ni förvaltar dem och utvecklar dem så väl,,,skål och hej   


Men såklart efter all glädje så för ett ögonblick så ändrades min sinnes stämning efter att en liten lycklig hare sprang ut framför bilen på hemvägen och Ja, ni förstår väl hur det gick...kl. var 22.10 och jag var på väg hem från jobbet,,,hemresan vändes om till massor av tårar över den stackars haren jag just kört på.

För mig finns inget som heter det var BARA en hare, han/hon har ett liv också, den kanske också var på väg hem till sin familj    


Av Tina - 18 april 2010 23:10


En härlig, till och med solig dag i skogen och med drygt halva Joy Of Baking kullen fick vi !!!  Marre, Borre, Spice, Kaka & Peace MED HUSSAR O MATTAR var de som kunde komma.Jättekul att få träffa er igen,.


  


Skriver mer imorgon,,,data strul ,,,kan det bero på alla foton jag tog och som just nu ligger i datorn och tar upp plats ????? ;-)


**************** Nu ny dag måndag och fortsättning på texten***************


Äntligen fick vi till en dag,,,som vi har väntat i år på att snö massorna skall försvinna ur vår skog...Fy så långdraget,,men nu så kunde vi träffas   


Nu till de 5 små kakorna som så glädjande kunde närvara med så kort varsel som 1 dryg vecka bara,,så himla kul att se dem igen!,,,Kakorna var lika busiga och med glimten i ögat men i större format nu. Vi träffades alla hos oss kl. 10 på söndag morgon då vi fikade o käkade macka. Ut i skogen var vi nog vid 11,,

Vi tog de små på en liten busvända så de fick rusa av sig lite först o bekanta sig lite. I början var de lite försiktiga mot varandra men sen,,,fullt ös medvetslös!!! 

Vi kunde konstatera att de blir ju för tusan 7 månader idag 


  


Alla kakorna på plats verkar så här långt vara riktigt sugna på att stoppa ner nosen i marken och leta männsikospår nära både björnskit !!?? och över stock o sten. Himla kul att se när det fick "sug i spåret" då for de iväg som de inte gjort annat så små de är. De har ju faktiskt inte hunnit med allt för många spår från slutet av november tills nu. Alla visade bra intresse sååå kul!


Vi lät spåren ligga från 40 min och uppåt och alla gick med och tittade på varandras spår.  Det är nyttigt! Hittade till slutet gjorde alla galant.   Självklart fikade vi lite kaffe mm då spåren fick ligga och så snackade vi syskons likheter o hundträning,,,vad trodde ni  


     


  Kul var att pappa Ozzy med Pia kom med, Peder och Leena med Kusin Kicken och Erkki med kusin Buddy kom förbi och anslöt,,de bor i krokarna som så trevligt är,,,Flytta häråt alla Blåwingar,,en del har ju inget hem längre ens... 


     


Pappa Ozzy & mamma Tosca



Generellt kan man nog säga att de alla verkar lekfulla, NYFIKNA, och välvilliga att göra allt som erbjud , snabbstartade och en BRA av- knapp också. En Kaksmula hade  jobbigare att relaxa, men det kommer nog och de jobbar stenhårt på det. Tjej kakorna var riviga runt lunchbordet ett tag men det var ingen ide´nu heller upptäckte de snart. För övrigt är tikarna är smidiga och små. De blir nog små som mamsen och de två gossarna som var där blir nog stora som papsen Ozzy el lite större...


och så lite bukfylla ...


  


        


Efter grillad korvlunch tränade några lite uppletande. Vid 16-17 började folk ramla hemåt. Vi var några som tog ännu en påtår och tårta som vi hemma hade kvar sen vi firade Bellas fördelse dag igen dagen innan...återigen tugga på....Man måste "deffa" inför hundsäsongen ju och inte "falla ur"  


Tack för att ni fixade en En härlig  jätte trevlig dag med er närvaro, det gör att vi längtar ännu mer till lägret i juli, för då ses vi igen och flera därtill !


STORT Tack vädret som gav oss uppehåll en dag med en BLÅ HIMMEL, åtminstone en halv dag,,(man får vara glad för det lille  )

Sen kom det hagel och blåst men då var vi nästan klara...


Här är några bilder på ett härligt gäng,,mer om dagen kommer en annan dag:-)

 Mer bilder finns i pixbox,,,Sååååå kul att ni kunde komma med så kort varsel!

Fortsatt lycka till med Kakorna!!!


     


Bilderna talar sitt,,,Borre är en riktigt tjej tjusare här ovanför med Kaka och nertill med syrran Spice   


  


 


Spice & Kaka


Spice & Peace


 


Borre, Kaka (i Bakgrunden) och Marre




Här få Spice pussar på båda sidor hihihi

  


Sötisen Peace


  


Marre målinriktad med en söt Kaka i sikte 


  

Tjingeling och natti från en av fler som somnar gott !   

Av Tina - 14 april 2010 20:12

GRATTIS ISABELLE 19 År

Idag!

 

 Äskade unge!,,för ungen vår, det är du hur gammal du än blir !

 

Inte klokt på en fläck,,studenten och allt i år för henne  

 

 Hon har valt menyn ikväll såklart och som present får hon besöka ett spa för mys & massage någon dag,,lite pengar till kassan fick hon oxå,,,det kan det aldrig bli för mycket av ju   



Igår hade jag och hundarna en helt underbar ledig dag med strålande sol efter en jobbig arbets helg, ja till slut blev dagen i skogen underbar ..Jag gav i alla fall blanka f-n i grustaget inne, lämnade "snabeldraken" och det grusiga golvet och bara njöt av utelivet med dogsen o solsken, spår och fika såklart..

 


     

 

Först åkte vi till skogs,sen till ett gärde för att spåra. I skogen skulle jag och Lizzie genomföra lite spårupptagtips att testa jag fått av en valpköpare   ,,för bakspår det är Lizzies sämsta bit i spår arbetet,,just bakspår har vi  procent 50 % på tävlingar,,,ELLER så kan vi ganska ofta missa vi första pinnen och detta är MYCKET retsamt förstås,,det e många poäng borta för den skull.

I övrigt har hon " i alla fall hittills" aldrig gått vilse eller gett upp i spåret! Hon kämpar alltid tills vi hittar spåret efter ett ev. tapp´och hittar till slutet,,(hur vågar jag skriva detta egentligen !!!)  Tänkte dotter Gnizta skulle bli lika bra och bättre,,hmm.

       


    

        


Sagt och gjort,, då jag lagt ut testet och lagt ett litet spår till Gnizta i skogen så för andra gången på 2 veckor klev jag på en.....Hjääälp...orm!

Den här dagen såg jag den tidigare och blev inte lika överraskad så när jag samlat mig tog jag upp mobilen och då blev jag naturfilmare i stället. Fyyy det verkar som det blir ett riktigt orm år,,Stackars hundarna! Min jobbarkompis hund jag ´nämnde igår om är hemma, men blå i ansiktet och halsen, går dåligt men blivit mycket piggare tack och lov, så vi fortsätter hålla tummarna Annelie

   

Varning för ormfilm,,,Om ni törs så Kolla min lilla filmsnutt från igår fm i spårskogen mobil filmning så därav en sopig kvalitet,,,Ormen fräser och låter hemsk,,hualigen och jag var själv där ute med denna hemska varelse!



Nåväl vi fick till en massa upptag som blev lyckade och med STORT sug hos Lizzie   

Gnizta fick ett litet spår med föremål på slutet,,,i skogen gick hon jättefint men sen skulle vi ut på en lägda,,,visserligen en väldigt blåsig sån men ändå..5 föremål 4 vinklar...sååå himla uruselt det gick,,,Hon spårade ganska bra i kopplet efter mina spår fram till där jag lagt spårselen för starten ca. 100m sen var det kass,,,Trots vind i ryggen från början,,,(hon har ju inte spårat mer än kanske 12 tillfällen så jag var noga med vind i starten)

Hon i princip vindade in alla föremålen och gick alls inte i någon spårkärna..Hon såg helt enkelt ut som ett stort ? ibland och stannade för att titta på mig...Hon är bra söt när hon har ? -blicken, men grrrr!   

Winga & mamma Lizzie hade ett annat sätt i spåret från början än vad hon har,,så jag måste ha ett annat spårupplägg för den här damen tror jag. Hon har inte spårnäsan naturlig på samma vis,,,Tror hon skulle passa bättre till sök hund kanske..social, bra "hög" näsa springer gärna och letar. Men fler chanser som språhund skall hon självklart få,,,Hon är bara en lite "fladdrigare variant än sin mor och mormor men som gör allt hon kan för att försöka förstå sin matte, vilket inte alltid e så lätt    Gnizta har en massa andra bra sidor att använda i vår träning som jag kommer ha nytta av,, pigg, glad social, kampglad och lekful,,,l min lillstumpa  ....och spåra det lär hon sig med erfarenhet och flit om än lite fler tillfällen. Åkte ändå hem mycket nöjd till slut,,,,tänk vad vädret kan göra     

 

Årets första skott träning på klubben fick vi också senare,,,gick finfint  Nu har hundfolket ramlat fram ur stugorna och ut på träningsplan hihihi,,Känns bara bra!

På lördag firar vi Isabelle med släkten och på söndag tänkte vi träffas de som kan ur sista kullen "kakorna" hos oss för spåra/söka , snacka kakbitar, grilla och säkert busa oxå  ,,,såååå trevligt..längtar, längtar , längtar!

  

Bye Bye   säger Gnizta---kanske en blivande spårhund trots allt ;-)





Av Tina - 12 april 2010 19:54

,,ja ett bra ordspråk,,,innan öronen/ögonen faller av .


Jag har fått skriv kramp tror jag,,,har riktigt svårt att skriva då det inte händer något speciellt med Blåwingarna eller inga nyheter i träningen/tävling. Att lös skriva om allt i vardagen e inte min starka sida...och säkert inget intressant heller...men jag har fått skäll för att det var länge sen uppdatering skedde;-)


Men visst händer det en del,,Här följer lite ointressant aktivering som händer hemma  Håkan håller fortsatt på med att bygga i ordning efter vatten skadan på toan, sen blev det också vatten till fotknölarna i källaren i helgen (överdrift ,,men vatten var det!) Ingen slammtömning  på DRYGT 1 år upptäcktes,,Nå´t håller på att tömmas av sig självt alltså!!! De skall ha varit här för ett tag sen men,,så det var sk...t ända upp i röret på nya avloppesanläggningen..De tar i alla fall oss som prio 1 i veckan,,, TUUUR!   annars blääää.., usch!


Jag har för ett tag sen  även fått svar på ett e.n.g testet på mina händer..


.Oj,,,inte trodde jag det var så illa med vä handen. Uttalat carpaltunnel syndrom med avsaknad av sensoriskt svar i dig IV och svar med cts mätare. Hö sida bara lindrigt problem (känner bara domningar ibland, Dessa "tunnlar" opererar vi på salen ett par dagar i veckan så nu blir det alltså dags för mig att känna hur det känns,,,om jag törs;-)


På utsidan av kroppen vågade jag mig på lite i alla fall....  Klippt mitt sönderblekta hår o fixat lite tordes jag i alla fall.


  


PASSAR BÄTTRE I FOLIE ÄN I "STRIPET",,, skulle jag behållt detta lapptäcke kanske ?! Nää,,,Lite väl ointelligent ser jag nog ut..Behöver kanske inte alltid överdriva...;-)

Ännu mer mindre kul ,,,, (KAN INTE ANNAT ÄN SKRATTA ÅT ELÄNDET trots allt),,för en olycka kommer ju sällan,,,JAG FASTNADE NÄMLIGEN MED ETT FINGER  i ett bowling klot då vi skulle HA KUL och spela lite på påskdagen med några vänner,,Sååå himla  klantigt,,,  SÅ nu är alltså hö handen förskräckligt ond också,,,speciellt natte tid , SÅ NU TUGGAS DET TABLETTER ETT TAG GRRR. Handen är svag och jag tappar massor...


Jag ger den lilla" högern" någon vecka till innan jag återigen skall visa upp mina händer. För några år sen hände en incident som en  "gammal" valp köpare  påminde mig (ursäkta Ida;- )om här om dagen. Då jag fastnade  med hela benet i en bergsklyka på ett elitspår i Avesta ajajaj direkt till akuten i Västerås...Jag och hålor passar inte ihop alltså,,med tanke på att fingret fastnade i klothålet den här gången!


Nu e detta  blogginlägg inget för att tycka synd om mig nu,,, Ohhh nejdå;-)... bara liite,,Syndromet  är i alla fall lätt bot bart", bara jag törs lägga mig på "vårt op bord någon dag ...     


 Bowling skadan får vi se vart den bär hän,,,den går över hoppas jag verkligen så ont som det gör,,, men  karriären i bowling är däremot över  


Mycket kul var i alla fall att  vi Hälsat på våra härliga vänner Helge O Karin i Stockholm som bjöd på god mat förra lördagen och lika trevligt som vanligt hade vi .   


Vi gjorde samtidigt under dagen besök på lilla mässan ,,,träffade Puppes( Spooky Cookies kull 2009) halva familj som hade fina framgångar i mops ringen STORT Grattis!


 Vi kollade lite på Aussiena men de var få...inga tikvalpar alls....tråkigt. Kollade in dotter Malins favvo ras...Chinese Crested Powder Puff! Lite Shopping shopping, och KUL som vanligt att träffa lite folk man inte ser var dag!!!


     


Efter dagen på mässan besökte vi Borre (Biscotti kull 2009) bus med familj,,,en härlig och mycket instensiv herre som kräver sin man/kvinna för att hejda sig lite Hejja Anna & Simon !!! ..Sååå kul att få träffa valpis igen och dem igen,,,lika wild and crazy som sist hemma hos oss MEN I STÖRRE format !


Här är Borre - Wild´n Crazy övervakar han sina skyddslingar, Vidar 3 år och lilla Love knappt 1 år :-)


  


 Matilda som har syrran Ess ( Petite Choux-kull 2009) kom dit för att visa upp den lilla tjejen på lunchrasten hon hade. Vi  sååå tacksamma att de kunde komma en snabbis i alla fall:-) Ess var liiten hemma och fortfarande en liiiten söt cool tjej då inget händer, men tydlig av och på knapp :-D Härligt att se henne såå lugn och trygg i den röriga miljön som det var vid mässan.


# Lilla Ess 6 mån #


  


Hänt har det gjort lite på hundfronten med Fizen O matte IngMarie och Robin som mentalbeskrev sin gosse Royal Fizz nere i Kalmar trakten i helgen med en snabb rapport över telefonen och med en bild som stämmer i mångt och mycket in på herrn och hur han tar vardagen.   Vi Väntar på filmtajm och protokollet med spänning:-)


Royal Fizz (TinTin # Lizzie)


  


Tjejerna,, våra tvåbenta alltså, Isabelle och Malin som sällan syns hemma nu för tiden hade jag bokat upp  en heldag med  så vi tog tåget en dag för shopping av lite vårkläder i huvudstaden,,Jätte trevligt att få rå om dem en hel dag så där !!!   


En annan  trevlig kväll som passerat är då Marre i lördags  (Marble Cake kull 2009) kom hit då de var i krokarna att tävla högre sök med en äldre Aussie,,, Med sig hade de 1 kg!!! tårta ( de bakar ÄVEN 1 KG SEMLOR ska ni veta ;-) Gotti gotti ,,Vi åt drack lite vin och pratade hundträning och annat trevligt  ojjj vad Marre vuxit,,Han och Borre var ju störst och så även nu,,,Nu fattás bara att hans lilla huvud hänger med i storleken, men huvudsaken innehållet blir rikt ;-)  !  


Självklart blev även Marre bjuden på middag ikväll med " brudarna"


      


STORT GRATTIS till  Marres husse , Lennart som med Stjernborgens Frisco blev uppflyttade till eliten även i söket under söndagen i Enköping,, 




En annan sak jag Tänkte på här om dagen då jag pratat med en annan uppfödare länge i telefonen är att man blir nog skadad av att föda upp valpar eller vad det nu än är man föder upp,,,alla härliga duktiga valpköpare sporrar verkligen till mer...Jag "smygplanerar"  ju  nästan kullar heeela tiden nu för tiden ...,,heeeelt sjukt som mina döttrar säger,,men de gillar planer   !!!


  


Tre goa bröder,,,Puppe & Arrac 6 mån & brorsan Yoshi i Nord Norge   


  


Underbara våren och underbara Hundar hemma som känns fantastiskt sugna och det är jätte kul att träna igen tycker jag...Anmält tävlingar....JAPP!  hoppas hoppas, hoppas på medverkande i dessa,,,flera Blåwingar är anmälda så snart smäller vi förhoppningsvis av några nya resultat härifrån igen,,, Ha sköööj med era hundar och njut av våren !!!


  


Cissi skickade bilder av finaste Banditen från X Of Kullen har vårkänslor...  


  

Kuuuul!!!!


GRILLA korv ute igen efter ett träningspass, Det sitter finfint !!!


  


Värme är skönt,,Jackan av,,,men ser det inte kallt ut från munnen på Håkan ???


     


På onsdag fyller vår älskade dotter Isabelle 19 år!!! GRATTIS Kramar i mängder redan !!!!  


Till slut så håller jag mina tummar hårt för Annelis en arbetskamrats hund som ligger jätte dålig på Strömsholms DJsjh för ormbett,,,hon var den fjärde som låg/ligger inne i helgen för att ormarna har vaknat till liv ! Kom då på att jag själv klev rakt på en huggis förra söndagen,  skrek flaxande därifrån, (skrämde  både H, peder och Leena och alla dogsen;-) tur det var jag och inte någon av hundarna  som satt dit foten! Sååå lätt hänt!



Ha ett extra öga påslaget i skog och mark för att upptäcka dessa otäcka krälisar innan de upptäcker er eller hunden.


Natti natti      



Presentation


Uppfödning i liten skala med inriktning på arbetande Aussies

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards