bluewingfires

Alla inlägg under maj 2010

Av Tina - 31 maj 2010 23:12

Grattis i massor till Erkki med Korad BW:s X Of Blue Buddy ...


  


       Erkki & Buddy


som i helgen blev uppflyttad till elit spår och med en 2:a plats, Grattis också till Ami med BW:s Magic Amigo som blev godkänd i Högre klass på samma tävling,,,,


  


 Ami & Figo


och till sist,,, Stort Grattis till Marthe som har BW:s Rocky Road "Yoshi" alias "Tuppen" då han bodde hos oss,,,jaa ni fattar ;-)) han bor i NordNorge och ställdes alltså ut i Tromsö först i lördags då han blev BIM,,,,BIR blev en tik från Svenska kenneln Lojocas,,,Jätte Grattis till dem också,,,,hejja Sverige;-) !!


I söndags var det dags igen för Marthe och "Yoshi" i showringen",, och idag var han ännu snyggare,,,hör och häpna en Blåwinge, charmören "Yoshi" blev BIR BIG och BIS-4,,,,Wow,,Jättekul och finfint jobbat av Marthe som så duktigt kunde visa upp hans för och nackdelar bevisligen på ett strålande sätt i utställnings ringen:-D Bravo!!! (-Marthe jag tog en bild,,,kunde inte vänta på dig ;-)


  


Yoshi ser inte alls  ut att fatta vad som hänt,,,hihihi sötisen:-)


För övrigt har vi fullt upp med Student planering för Bella, avslutnings middag/och skolresa, Malins slutar ju 9:an, ägnat mycket tid åt "Borre bananbus" och därimellan tränar vi de andra vovsarna om det finns minsta lilla plats kvar på schemat..  

En annan sak jag kom på Lizzie med häromdagen,Hon snor maten av Borre Han delar visst ghärna måltid med henne,,, Han säger inget alls om det TROTS att han är en stor matälskare    så nu vet jag varför hennes midjemått plötsligt ökat mera,,grrr! 


Borre 8 månader drygt är fortfarande till salu

åt rätt person:-)


  

Kram & Godnatt!   






Av Tina - 28 maj 2010 21:31

Social, Lycklig och väldigt mycket hund är det i den här Australian Shepherd gossen på 8 månader som nu behöver ett nytt aktivt hem att få utvecklas vidare i.

Blue Wingfirés Almond Biscotti


  


Vi har nu haft honom hemma i drygt 2 v så vi vet att han behöver ett hem där man är van med hundar av brukshundras och att man har mycket tid till honom.


Vi efterfrågar En lugn men bestämd ägare som kan ligga steget före denna livliga kille, annars kan det nog gå över styr.


Han går från 0 - 100 på en sekund vid retningar...En MYCKET lekull/kampglad lycklig unghund. Han spårar dessutom som en guuud så liten han är:-) Anna (förra ägaren) har lagt en bra grund där   


Han är trots allt lugn & mycket gosig inne, gillar ligga nära och har ännu inte visat någon "revir/resurs vakt av varken hemmet, matskålen,tugg ben eller dyl. Alarmerar gärna när folk kommer men hälsar mer än gärna mycket & glatt 


 Borre är Ingen hund för nybörjare utan vi söker en seriös erfaren hundägare av tidigare liknande ras som är intresserad av bruks, TJH eller liknande arbete, kanske på en gård med djur och annat där man kan följa husse/matte i arbetet under dagen. Hursom helst han behöver annat "jobb" mer än enbart agility. Han har hört skott på vår brukshundklubb och i nuläget är han i alla fall totalt oberörd.


 Är du seriöst intresserad så Ring och fråga efter Tina så får du mer info om "Borre"   

Tinas Mob: 070 4016006


 


  


Tjingeling   







Av Tina - 23 maj 2010 19:57

En vååååt helg i Ludvika BK kan man säga...finns det mer regn kvar där uppe??? Det räcker nu!


Ähhh, strunt samma i väder o vind,,

Tänk så lustigt vad världen är liten.   Väl uppe igår kväll så parkerade vi bredvid en annan husvagn och ur den kom en kvinna fram och pratade lite, jag tänkte..Guud så likt hon låter Lotta (en valpköpare från Hällefors) Hon frågar om våra Aussies är från Wingfires,,och jag svarade ju såklart att det är jag....MEN HEEJ TINA och en stor kram fick man....Häärligt välkomnande!!! 


 Det visade sig att det var Lottas (valpköparens) syster som också var med i tävlingen med sin schäfer,,Inte nog med det,,Dagen D ringer telefonen en röst säger:,,,,-snyggt med cerise jacka och svart väst hörs en röst som var mycket bekant...-Heej hur ser du det genom telefonen undrar jag såklart,,,. Då står de, Emelie och Lotta, en bit längre bort och busringer och har alltså satt sig i bilen tidigt på morgonen och rest dit för att överraska att se på Håkan och syrran Ingalill nu när det skulle konkurrera i samma tävling   Nu gick det inte som någon av de ville men Emelie och Lotta fick erfara en helblöt brukstävlingsdag med oss alla  Jättekul att träffa Ingalill, hennes man och kompisen- kelpie kvinnan.  Jag och namn...och självklart Lotta & Emelie!


Så här såg det ut imorse då Håkan precis gått till klubben för att anmäla sig.   Klubbstugan ser ni väl ?

  


Hualigen...men tack o lov,,,DET är INTE snö!!!!.


  


Tosca & Håkan har peptalk innan lydnaden..


Inbjudande,,,NEJ, men en utmaning   



Regn, regn, regn..som blev till en massa sjöar.



Men Toscabiten e lika glad för det,,,liite väl glad och förväntansfull så hon var gnisslig   


    


Här ser det fin ut,,men "häcken" var lite hög då och då...


 


Framåtsändandet var bra på tillbaka vägen men hon ville till gruppen på utgången,,Men finfin snabb inkallning hade hon.  


 


 Tosca behövde ett DK på inkallning med stå..vi skyller på vatten i öronen?   


 


Fint steg, fiiina rörelser,,kanske ska ställa ut "gubben" min ;-)  


Håkan och Tosca gjorde debuten i högre spår med glädje och vilja på planen men som sagt det är detaljerna som gör det,,bara fila vidare så kommer uppflyttningen. H. fick lov att bryta spåret efter 2:a pinnen i porsch beklädd mark. Kanske berodde hennes tapp på porshen som är doftrik eller på den stora vatten mängden som kom ner under heela dagen, eller så var det inte deras dag bara....Thats it,,,Sååå Bryt ihop och kom igen.   

Resultatet i Ludvika var alltså inte storslaget...Av 10 hundar så bröt 3 redan på lydnaden och sen 4 st i spåret...3 blev kvar med 2 uppflyttade som resultat och Grattis till dessa 2!!!  Tänk att alla trogna hundar låg på platsen trots småsjöar på lydnadsplanen..  



 Till slut i dagens blogg, Somliga längtar till nästa tävling....  



Glömt meddela att Therese med Korad LPI LPII BW:s  Miss Flashdance tävlade i upplands Väsby förra helgen,,(tror det var) elit spår med gk,,Lycka till ännu med näästa gång!  

  

I helgen har oxå Pajas med husse Jonny tävlat elitlydnad med 2:a pris som bäst den här helgen,,Kämpa vidare   


Bror Buddy har tävlat inoff. lägre sök i Sura idag för blivande domare som skulle bakdöma.(Buddy har bara tränat sök- provade norsk rullen igår 1 gång för första gången)

Det resulterade i uppflyttning OM det varit officiellt...Skitbra ju!!! MEN Synd det inte var det då..          





Tjingeling.... från en astrött, genomfrusen familj, inklusive en trött Gnizta & en helslut helgosig Borre (eller Scotty) ,,,lystrar till båda, som också han var med på det spännande äventyret med hel del hundar att se, uppleva och lära sig ett och annat för honom vilktigt på...   förresten,,,Duktiga han fick göra ett spårupptag i en högre ruta i dag,,,gick finfint,,,HAN har verkligen draget OCH viljan !  

  

Av Tina - 19 maj 2010 10:43


Dagarna och kvällarna går i träningens spår...skönt är väl det, då i alla fall jag är mycket piggare nu:-)

Årets första tävling genomförd på ett bra men till slut klantigt sätt från mig som jag skrev i föregående inlägg.. Den nervositet som sån klantighet ger, är INTE rätta sorten spänning ens jag gillar,,annars gillar jag att vara lite nervös inför tävling    

 

Nå´t helt annat och klantigt jag var med om häromdagen var...En kollega på operation var sjuk en dag,,en annan kollega skulle komma in och jobba i stället hade jag fått veta. På morgonen skulle jag bara meddela kollegan Ingridsom skulle komma in, kul att vi träffas på operation idag, ses snart kl. 07.20 för att utföra 13 "rotisar". (Rotblockader på onda ryggar)

 

Vid halv 10 satt Ingrid och jag m.fl för en fikapaus då jag får ett sms från "Ingrid" som jag just nu sitter bredvid med kaffe muggen i handen ??!!

 

LÄser sms et från "henne " som lyder: VA!  är det den den söta mysiga flickan från Säffle???  

 

Herreguud vem f-n har jag skickat sms till?...OCH alla andra gånger..just då ringer mobilen och i andra ändan befinner sig en Gert ??? och undrar om jag e säffle tjejen hahaha.

 

Fyy, inte undra på att den "rätta" Ingrid aldrig fått ett sms av mig då jag skickat   funderar just nu på vad jag skickat för sms före detta   ,,,hihihi..Vi fick oss i alla fall ett gott skratt i kaffe soffan på jobbet i  och kontakten är nu raderad i mobilen,,och den rätta inlagd,,men var f-n har jag fått det numret ifrån? Skuumt.

 

Nu åter till hundar /träning ..Jag fick ett planerat och jätte trevligt besök från Närke igår.. Lotta som har Tex (X Of Red Carat) kom hit för att träna lite inför en start i lägre spår så småningom .  

 

Fina mörkt choklad bruna Tex

 

  

 

Här är lite fler bilder från dagen. Fler hamnar i pixbox såklart:-)

 

  

 

Gamla Caddie blev förälskad i den stiliga gossen som var märkbart ointresserad av äldre damer  

 

  

 

Caddie försökte sträcka upp både kropp och sätta öron på topp men inget intresse från motparten uppstod,, till Caddies stora sorg     

 

 

De gick i alla fall på "lunch" ihop;-)

 

  

 

Tex är en STOR fan av kongen och kampen med matte,,,Men allra bästa och käresta belöningen är ändå Nallen   

 

  

 

   

 

Lotta & Tex in action

 

  

 

Var det bra matte?

 

Sluut i rutan för idag,,,så här ledsen är Tosca för att vi inte fixat poolen ännu.

 

   

 

 Tjingeling,,,  

 

Av Tina - 15 maj 2010 23:03

EN MASSA GRATTIS går idag till Metthe med TJH BW:s Plexus för att årets placering vid TjH DM blev 3:e plats,,,,,Nu har de alltså provat på alla pall platser,,,Undrar just vilken hon gillade mest  Duktiga är dem i alla fall,  10 juni blir Plexus 8 år,,,vår allra första Aussie kull kommer han ifrån ....känns som om den goa enstöringen Plexus och hans syskon fanns i valplådan här hemma igår...  

Tänk att idag var det sommar när jag kom ut från jobbet   Hur underbart är det inte???,,fick genast ny sprudlande energi vid första steget utanför dörrarna till c-las  Då tänkte jag,,,tur jag och mina jobbarkompisar är friska och kan komma ut från "sjukan" och inte behöver vara kvar inne som  våra stackars patienter..


Tog en två timmars prommis med Pia och deras hundar Buddy (x Of kull) och Ozzy (Stammix kull) Lizzie, Gnizta och Borre "vildogalen"   En 8 månaders yngling ur vår sista kull som så småningom ev. skall hitta ett nytt hem om vi hittar ett som passar som handen i handsken....annars är husse sugen,,men neeej! INTE 5 hundar att underhålla !

Nu skall han i alla fall bo här ett tag...En mycket gooosig,(med allt och alla) en helbusig, vaksam och mycket energisk valp som måste lära sig styra upp energin på rätt saker,,,Av och på alltså   


Vad tror ni man blev sugen på här då ..???


  


....rätt svar!! ,, spår eller uppletande såklart!


VÅÅÅREN är här på riktigt!!!


    


Syns väl att dessa två är syskon,,,Borre & syrran Kaka ( Tosca & Ozzy)


     


Vi kallar Borre efter 3 dagarhos oss wildn´crazy   här i bus med Buddy & Kicken...


              


Gissa vad,,,men vi fick ÄNTLIGEN träffa Spooky Cookie lördag förra helgen. Den valpen som bodde kvar lite längre  hos oss,,,

Numera kallad Puppe..har vant mig vid namnet nu   


Sååå fin & busig liten kille som inte alls verkar sakna mig läängre trots att han för bara 4 månader sen inte kunde gå ett steg utan mig  

  såklart jättesköönt att även han storm trivs i sin nya stoora flock...



      


Spooky Cookie

   Pixbox uppdaterat..


Tjingeling...



Av Tina - 9 maj 2010 18:11


Debut i elitspår....

 

 

Korad BW:s X Of Quick Step "Kicken" gick som på räls

 

  

 

...med husse Peder. De fick certpoäng 540,5 p och 3:e placering vid debuten i Västerås   

 

Med Blåst och tufft i skogen var det bara 4 ekipage kvar av 10 och team PK (Peder och Kicken) var en av dessa 4, Sååå duktiga !!!

 

260 lydnad och 280,5 på specialen...( 9 spårupptag och 2 pinnar bort och 3 föremål i uppl....så vänta bara när fler pinnar osv trillar in)

 

GRATTIS!

 

Nu är vi flera Blåwingar i eliten som skall  ge järnet mot nästa mål...

Me LOVE  

 

Nästa mål ja,,,eller mitt o Lizzies mål är att ta sista certet i spår...men det verkar gå trögt som sjutton,,med bortlottningar, jobb var annan helg och klantig matte så kanske vi inte gör det???

 

Joo f-n vi skall!... vi kan! ,,bara OM inte fanns med heela tiden   

 

Idag i E-tuna fanns inga bättre förutsättningar, glad hund glad matte, bra väder mm mm.

 

Som vanligt har de en väl arrangerad tävling där ALLA 10 ekipage idag fortsatte till slutet av tävlingen,,det blev alltså sååå spännande...ett ganska långt tag  MEN...OM INTE....

 

Efter spåren (där vi hade framspår och alla pinnar) och lydnaden ( 259,5p ) ledde Lizzie med ganska god marginal,,men sen,,men sen,,jo vad händer?

 

Vi blev meddelade att vi alla skulle hämta med oss hundarna och gå en bit in i skogen,,Jag kastade mig till bilen för att hämta Lizzie och SBK- skynket.

 (Trodde vi skulle vara i en annan ruta och kunde vänta där vi satt till vår tur och rasta i lugn o ro...men nej,,vi skulle visst till en annan inne i skogen,,man skall aldrig ta för givet;-)

 

Var är skynket??? Stod där och stressrotade efter det men fick tag i Toscas i stället. Testade på Lizzie och det satt på men väääldigt knappt   Jag tänkte (faktiskt)  positivt att det sitter nog på en T- Rex också..(Peder kallar Lizzie så för hon är så stor tik)

 

Väl inne på linjen skickar jag ut henne och skynket släpper hon springer runt med det så en stund det,,sen hon hittar 1 föremål kommer in  och jag sätter ihop det igen.

 

Skickar på nytt ut henne igen och Skynket släpper igen runt magen fladdrande ,,visserligen verkade hon oberörd då eftersom hon hittat men hon kan ju fastna  och jag fick fixa till det igen..

 

Sagt och gjort,, det hade nu släppt helt från spännet och där stod jag med darriga fingrar och sekundrar som gick.

 

Till slut satt det på plats igen men varken jag eller Lizzie hittade tillbaka till fokus riktigt, skickade ut henne på samma !!! ställe i stressen igen,,alltså nästa klantighet.   

 

  

 

Hon såg ut att jobba i alla fall, både på djupet och fram vid linjen, lite dåligt avsökt på nåt ställe och en snabb luktning på nåt shit, och sen var tiden slut och det står NOLL i protokollet hos oss såklart och var befann sig "näsan" på Lizzie?   

 

Sååå himla nära att få sista certet ju!

 

Vi fick ihop 549,5p certp och en 3:placering av 10..men vad gör det? Vi var verkligen sååå nära idag och dessutom UTAN bakspår och allt,,, 

 

Jag gläds otroligt åt framspår, alla pinnar och en ganska bra lydnad där jag visserligen vet att vi gjort liite bättre på tävling tidigare ,,men jag kan le även efter dagen trots att vi blev snuvade på det vi ville åt  

Trevliga förare och Grattis åt tjejen med "Mallen" som fick sitt första cert idag:-)

 

Min Queen Lizzie, JAG ÄLSKAR DEN HUNDEN hur det än går och var vi än står såklart,,

 

Nu till Thereses ordspråk,,Jag bryter ihop ett par dar och kommer igen   

 

Bild på min Lizzie i vintras,,,  

  

 

  

     

Nu mot vinglaset,,,ledig imorgon och med fikastund och uppletande på schemat imorgon bitti med ännu en måndagsledig träningskompis  

 

Nästa helg håller vi tummar att fler BW:s har kommit med på spårtävlingar eller annat sköjj !

Tjingeling....

Av Tina - 3 maj 2010 22:17

...med filmtajm,,tyvärr urdååålig kvalite´ då jag zoomade in med mobilen  


 Toscas tung apportering (4kg) speglar hela hennes personlighet i arbete. På gott och ont vill säga    Hon väger ca: 16 kg själv,,Jag Tycker hon är en hejjare i momentet, bättre avslut än så brukar det vara. Hennes iver, intensitet, kamp/leklust  och vilja är enorm hos den lilla Aussietjejen.  


Sen filmade jag Pia & Ozzy lite i uppletandet ikväll,,,han blir såå glad då han hittar,,men ett liitet försök av "ägande" innan ingång hihihi, Det mesta fick slängas av filmen pga dålig kvalite´men jag fick med då han hittar två av föremålen i alla fall på hyffsad kvalitee´  ,,MEN...så nu vill jag ha en ny videokamera också,,,alltid vill man ha och ha  och ha en massa  



och en snutt till på Ozzy...



För flera år sen så filmade vi varandra och kollade igenom dessa efteråt och diskuterade,,det är intressant och nyttigt..Varför slutade vi?? Kanske skall göra det lite mer då och då igen..?


Natti för ikväll   



Av Tina - 1 maj 2010 20:48



En av de som inte kunde komma på sista valpkullens träff var Yoshi, BW:s Rocky Road,,,,men nu Har vi äntligen fått en liten filmsnutt av honom ända bortifrån Nord Norge,,han e galet glad i att leka med allt  och äta allt,,,När Marthe trodde han svalt någon pryl, vad det nu var har jag glömt,   men då hittade man en sten i stället vid röntgen av lilla valpmagen som han svalt någon gång som vi nu hoppas komma ut den "rätta vägen" Fyy såna små skräpätare!!! Han och matte tränar bl.a lite smått för att se om han ev. passar att bli räddningshund i Norge,,,tiden får utvisa, ännu är han ju bara en härlig och gladlynt valp som gillar allt och alla  


Obs filmen,,inte alltid så bra att låta dem smälla ballonger,,kan vara lite väl hårt ljud ibland för ett ungt ovant hundöra...här gick det bra i alla fall :-)


Tack Marthe för att du skickat en livesnutt av den lilla goingen   






Här har varit En hel skön vecka med mycket hundträning och faktiskt på många plan lyckad träning.  

Jag tänker allra mest på min lill - Gnizta som är en spillevink som mognar vääldigt sent mot mina andra här hemma av samma sört..

Då jag i tidigare inlägg  lite över Gniztas sätt att spåra så gör jag idag TVÄRSOM!!!     


  



Efter ett antal spår med henne nu sista tiden så är jag IDAG på DAGENS spår såå himla glad och nöjd...(passar på att skriva innan det går åt...  neeej,,,nu skall jag vara totalt positiv.

  


Vi lade idag ett skogs spår som bara var ca. 400-500 m långt åt henne men med flera vinklar och 3 pinnar och 2 favvisar..5 föremål alltså.


Vi gick på spåret med direktpåsläpp,,för att försöka samla henne..men vips så dök ju favorit Peder upp i närheten och snodde intresset,,  dessutom en hel sophög som någon mindre intelligent tvåbent strött ut, men då dj--lar gjorde jag nåt som jag inte tidigare gjort på henne. Nämligen korrigerade in henne snabbt och tydligt med ett bestämt litet ryck i linan    ( inget att rekommendera ),,men jag blev irriterad, hon e faktiskt  1,5 år och en mor och en mormor som jag känner väl eftersom jag lever och tränat dem båda,,,,


Snacka om att Gnizta blev lik en bulldoozer (en liten bulldoozer ;-) efter den betsämda arga mattens ryck, med riktigt drag i linan efteråt och med ordentligt fokus på uppgiften ...Jippiiii, jag ville aldrig sluta...men så kom vi ju till slutet ganska fort så spåret tog ju tyvärr slut    


  


 Att hon hittar föremålen utan att spåra ordentligt trots att hon virrar är inget konstigt, för intresse för föremål hos henne är stort och en mycket bra näsa har hon och en välvilja att komma med ALLT möjligt ända fram till mig är därför inget konstigt, men att hon efter korrigeringen så fokuserat spårade var mig idag en fröjd att se..Inte en tendens till att "bryta hop, ge upp eller bli låg, utan bara skärpa till sig,,härligt ÄLSKADE lilla sladdis, nu börjar jag nog kanske förstå mig på din personlighet   Min goa alldeles för snälla livsGnizta  


  


Nu till mamsen Lizzie med henne har jag tränat oliks bjudningar på spårupptag upptag upptag med eftersom hon 50/50 går bakspår  ,,och idag gick hon tyvärr ett bakspår MEN för första gången på länge i alla fall,,,men nu var en hiskelig vind så jag förbi ser det idag   ..annars saknas inget drag i den linan. Jag kan ramla och råka rycka till men hon funderar inte i första taget när hon spårar ,,jag släpas med   


Pia och Ozzy gjorde finfina spår, Peder och kicken likaså framspår o alla pinnar,,Håkan och Tosca, tyvärr och ovanligt nog bakspår idag för nästan första gången. Klubbkompisen Danne med sin unga kelpie pojke Lee fixade sitt spår finfint han med. VI ÅKTE trötta och nöjda hem från skogen allihopa idag första dagen i MAJ månad vilken härlig tid farmöver med många låånga skogs kvällar   


Tröttavar lite extra pga av en liten senare utflykt igår kväll med god mat och dryck hos Therese ( har Lizzies syster Flashi)  som igår fyllde "förti  unga år" hipp hip hurra hurra hurra till Runhällen & Therese,,,välkommen i gänget Vi över...  ! Nu inväntar vi bara Anders,,  Välkommen i sinom tid

Vad mer,,,joo, Ett antal tävlingar är nu anmälda,, både H och jag...Jag är med i en som jag vet, tjohooo!  



Presentation


Uppfödning i liten skala med inriktning på arbetande Aussies

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards