bluewingfires

Alla inlägg under december 2013

Av Tina - 26 december 2013 21:56

0,5 poäng från championatet idag...Surt sa räven !


Femte gången i elit lydnadens krångliga värld.. Med hittills fyra starter 2 st med 2:a pris 2 st med 1:a pris ( de två sista ) så hoppades vi på att träningen gett näring och lite förbättring åter.. Men då sumpade jag 1:a priset på våra trygga moment hittills med betyg 5, 7, 7... Brukar ju vara 8,5 upp till 10p:( Surt värre men glädjande nog tyckte dagens domare att mitt ff hade förbättras i alla fall.. Alltid något ;)


 Ska man klara superdippar i vissa moment så måste man ju självklart ha en högre lägsta nivå.. Där är inte vi :P


Mitt mål är ju championatet med Lizzie och inget annat.. Så vi kör på med 6:e tävlingen osv osv så länge vi båda gillar"t.. :) Det jag vet ALLTID är dåligt och har så varit är inkallningen med stå och ligg ständigt 7 och det är mitt värsta tråkigaste moment att träna genom alla tider och alla hundar ! Gahh! De kommer JA visst,, men reaktionen under all kritik:/ Känns som om det med Gnizta kan bli bättre.... Hoppas hoppas :D


Här är i alla fall dagens betyg : 10 sitt i grupp, 10 plats, 8,5 ff , 7 zätat ( lade sig inte ) inkallningen 7p, rutan 5p (Irrade hit o dit innan in , fler med samma problem där ) app. med dirr. 8,5p ( grep på hemväg ) hopp metall 9p ( liten lov vid återhopp) 9,5p vittring ( ngt lågt tempo ) 7,5p fjärr ( flyttar sig endast lite, dk avslut ) Summa av denna kardemumma: 255,5 och 2:a pris 6:a av 11 starter ( 2 bröt programmet )


Så jag vet att vi kan ..frågan är bara när får vi till det ? :) Jag är ändå såå stolt och glad över min hund och hennes insatser hittills med tanke på den egentligen lilla träningstiden jag lägger ner .. Efter vårt rasmäster tränar jag henne kanske 2- ibland 3 ggr/v i snitt...med en flitigare tränare så skulle förbättringen gå mycket snabbare :) Gör dessutom uppehåll någon vecka då och då ;P ..Så visst skyll mig själv ;)


En liten hemlis vi har hållt på är Linnéa och Alfs debut i klass 1 :D ... Det gick inte fullt ut seller som han brukar men så är det för oss alla på banan ) Men ojoj såå bra det kommer att bli med mer träning på ett par moment.. Men för att folkusera på de bra betygen så fick de fyra 10 or ( platsen, tandvisning, inkallningen och hoppet) 9 ( apportering) och 8,5  ( nedläggandet ) tror jag det blev.. Trots två dyra nollor så såg man vilken potential de har ! Hejja Linnea träna, träna fokusera och på"t igen! Nu börjar till och med husse och Zkojja bli tävlingssugna..De checkade av ny plats att träna på och No problemas för den damen så heller :) Zzzzzkoj tycker oppdrettern;) Spännande vår !


Goooo' fortsättning all folks !

Av Tina - 9 december 2013 16:54

Som uppfödare har man mycket att ta hänsyn till för att bevara en ras frisk, sund och med dess bestämda egenskaper. Ge avkall på för att nå en förbättring på annat..Mycket bolla fram och tillbaka om ditt och datt för att komma fram till den säkraste ( som man hoppas på ) vägen att gå.


I mitt fall bollar jag hit och dit om ditt och datt för rasen Australian Shepherd som i Sverige lyder under SBKs avelsansvar, vilket jag personligen är väldigt tacksam för!


Mitt mål i aveln av rasen är prio ett, är som fungerande brukshund och med ett tänk på rasen som allround gårdshund.


Man når som uppfödare tyvärr inte fullt ut med sina förhoppningar och mål som brukshund med alla individer hur mycket man än försökt vid planeringen ..


T ex I rasen finns det ju bl a reservation och detta står i standarden och det är inte ett fel. Däremot tycker jag att man måste skilja på rädsla för människor och reservation för människor när vi tänker avel. Det är ju två helt skilda saker.


De är vall/ boskapshundar,  så samarbets/ lyhördhet är a och o..även ett självständigt tänk måste finnas på plats. ( som tyvärr är väldigt lätt att "ta bort" från våra lyhördaste mest samarbetsvilliga individer om vi inte tänker oss för då vi formar och tränar dem )  


Två perfekta avelsdjur är självklart omöjligt att få, men avel med friska hundar, sociala hundar, inga hundar med kvarstående rädslor, lekfulla, nyfikna, med bra gripande, och kampvilliga hundar vill vi ju se. Sen kommer vi till det som inte får glömmas och som oxå är väldigt viktigt men som inte alltid i och med våra tester kommer fram i siffror på papperet fullt ut och det är stressade hundar, överdrivet resursvaktande hundar, ( jag menar nu inte att de ska menlöst lämna bort sin bästa leksak/ hundben till vilken hund som helst...utan ÖVERDRIVET vaktande då individer råkar gå förbi några meter osv ) okoncentrerade hundar och hundar som är mindre benägna till att samarbeta.


Likaså hundaggressiva/ hundosäkra hundar kommer heller inte fram i och med testerna vilket är värdefullt att få reda på vid avel så man minimerar problem som dessa.


Det är alltså ganska mycket som inte alltid kommer fram via siffror. Även träningsbarheten/ villigheten till samarbete som ju gör minst halva vall/ bruks/sporthunden ser man inte heller alltid..Därav är det mycket värdefullt att också känna till individens syskon i stort och föräldrar mer "live ".


En ostressad hund håller fokus och blir självklart mer uthållig av att den fokuserar på uppgiften den får just i detta nu mycket bättre än en stressad individ som vill vara med överallt på samma gång. ( kan vara en väldigt nyfiken hund också ) ( Hunden måste självklart ha en fokuserad lekfull och koncentrerad ägare på uppgiften för att själv känna att det är värt att koncentrera sig...men det förstår nog alla att man utgår ifrån )


En hund med av och På knapp kan ju vila mellan uppgifterna får ju väldigt mycket mer krafter kvar till resterande arbete..Som uppfödare följer nog de flesta MH MT tävlingsresultat mm mm av intresse och just officiella tävlingsresultat i de högre klasserna är de som säger mycket mer än vad en del kanske tror.. Här ser man även hur hunden klarar av att fungera då matte/ husse är mer nervös och adrenalinstinn. En del hundar " dör" andra skärper till sig.. Väldigt intressant att studera tycker jag....Sen finns det många fler fyrbenta friska godbitar därute som har många av dessa fina egenskaper vi önskar som aldrig kanske kommer ut officiellt av en eller annan anledning...Såå trots detta inlägg lite bl a om avelns betydelse med meriterande hundar så betyder inte alltid mindre framgång på tävlingsbanan en dålig hund för det såklart...Om jag personligen känner en hund väldigt nära i träningssammanhang, känner dess syskon, föräldrar, ägare osv..så behöver jag inte alls utesluta en omeriterad hanhund till en tik jag planerar kull på....Huvudsaken jag tror på kombinationen själv, jag ser det lilla extra som kanske förstärker en brist hos min tik och att jag som älskare av bruksarbetet alltid skall känna att jag skulle kunna äga en hund ur kommande kull,( även om jag inte kan spara alla hemma såklart alla gånger) För självklart vill man som uppfödare att valpköpare ska nå framgång med sin hund..Så är ju Alltid planen..och konstigt vore det annars :)

Nu har jag svamlat runt en bra stund,,, kanske skulle samla ihop nerverna och skriva lite mer fokuserat och koncentrerat till nästa gång ?   Tjingeling... Träning väntar oss ikväll...PÅ återseende   


Här är goa

Blue Wingfires Jackpot som nyss har swischat fram och hittat grejer med matte Åsa   


Av Tina - 3 december 2013 08:14

Allt blir inte som man tänker tyvärr... Efter en plan under ganska lång tid som vanligt att få till en bra kombo på en tik ur vår Tosca & Ozzy kull, Spice, så stöp den rejält då det visade sig via UL att hon gick tom.. Sååå ledsamt och snopen:( De fick visserligen bara till en hängning men det var jättebra.. Nu blir det alltså inga puppar mellan jul och nyår ... Där fick jag en ny erfarenhet, och väldigt tråkig sådan .. Kanske de inte passade så bra ihop ändå som vi tror ? Vi får utreda det som går om vi nu kommer att låta Spice träffa underbara Lobo en gång till.. Men vi får se och tänka till väga för och emot .. På återseende ??

Presentation


Uppfödning i liten skala med inriktning på arbetande Aussies

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards