bluewingfires

Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Inget illa ment men...

Av Tina - 30 juni 2010 23:02


En liten funderar blogg ikväll så här i början av semestern...Jag menar inte att man inte ska vara öppen för en massa kul med sin hund,,missuppfatta nu inte   


Vart tar alla människor vägen som vill träna/tävla bruks? Tänker på den nedåtgående trenden på våra brukshundklubbar runt om i landet. Är det bara agility, lydnad, rally, frisbee som tar över...Det självständiga hos hunden prövas allt mer sällan. Varför? Är vi dåliga att hålla rena bruks kurser?  Är det för jobbigt med alla delarna i brukset som skall funka samtidigt?,, eller är det sååå himla kul att springa en bana på X antal sekunder med enbart "på knapp" inkopplad och en hel del skrik och skall...eller springa efter en frisbee,,ser livsfarligt ut dessutom för den lilla hundkroppen,,,Usch det låter som jag är superanti mot detta,,men neej inte alls på något vis faktiskt. Jag vill bara inte att nosarbetet, självständigheten och uthålligheten skall försämras.


Jag bara spånar, vill få reaktioner...Det är ju så att det sällan stannar kvar människor på Brukshundklubbarna längre som intresserade av bruksarbetet som var det enda man gjorde från början då klubbarna startade.


Klubbarna blir utarmade på intresserade. Inte många på ett år som stannar till och får intresse för brukssporten vilket leder till att de gamla vanliga som alltid ställer upp blir spårläggare, sökfiggar mm mm,,,och de som för den delen är ganska slut körda efter flera år som trogna ideella klubbkamrater tillika tävlings arrangörer år efter år.


Jag är en av de som tycker det är sååå himla ledsamt, på ren svenska, att inte fler vill träna/tävla i en sport där man får dra nytta av hundens alla helt otroliga egenskaper en hund har.,,,Jag tänker mycket på deras helt exceptionella "näsa"...Vilket slöseri!,,,Vart leder den här utvecklingen till...? Se bara på vallanlagen så lätt de försvinner. Där har vi även en svårighet i vår tvetydiga ras som uppfödare av vall och brukshund i Sverige...men det tar vi en annan gång..


Nu är det slut funderat,,,nu blir det filmtajm:-)


Tränade uppletande med hundarna idag,,,Borre var även han fastbunden när han inte tränade,,,,här har Lizzie tyvärr hämtat sista föremålet då han kom farandes ,så han fick ju inget napp för stunden. Fick lov att ta upp mobilen o filma lilla vilden men missade filma i början då han stack ut i rutan,letade , letade och letade med busken efter sig, här kommer han i alla fall tillbaka..skogshuggar nissen.  Han drog nämligen upp busken med rot och allt för han VILLE VARA MED OCH HÄMTA meer GREJOR...Han sruntar säkert i om hela skogen hänger kvar i kopplet han,,hahaha...Lite uppochnerfilm avslöjar vilken dålig scripta eller vad det heter, jag är



En tokig syrra till Borre, Kaka heter hon,, som dansra runt med en boll,,,ojojoj vad skall detta sluta, är detta en början på något som kallas Norsk fylla ??? ;-) Förlåt, förlåt, förlåt,,, kunde bara inte hålla mig:-P



Tjingeling för ikväll   

 
 
Marie L

Marie L

1 juli 2010 00:33

Håller med dig i dina funderingar när det gäller brukset Tina, trots allt kul man kan göra med hunden så är det inget som slår det fantastiska nosarbetet hunden kan utföra. Vilken känsla det är när hunden spårar/söker etc! Synd att inte fler utnyttjar hundens fantastiska NOSRESURSER!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Sussie med Peace

Sussie med Peace

1 juli 2010 06:52

Kloka funderingar Tina. Jag tror att det till viss del beror på att människor har för mycket att göra, att träna t ex lydnad kan man göra hemma på tomten när det finns några minuter över. Att däremot lägga några timmar i skogen för spår eller sök är något som allt färre proriterar tyvärr.

http://nissepeace.cybersite.nu

 
Emma & Arrac

Emma & Arrac

1 juli 2010 09:19

Håller med här också! Vill visserligen köra agility senare men jag älskar verkligen nosarbete! Jag försöker verkligen att få igång nya människor i spåret, märker att spåret inte är "lika intressant" för det blir inte så många anmälda på mina spårkurser. Däremot är kantarellsöket jätte poppis! Det är ju iaf nosarabete :)

När jag har kommit in i brukset ordentligt så kommer även jag att vilja hålla kurser i det. För det är för LITE brukskurser som hålls!

Kram från Arrac som gillar bruksarbete ;)

http://www.hundreda.se

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

1 juli 2010 16:54

Under sommaren är det högsäsong för just de andra hundsporterna, tex agility. Anmäler man till en tävling kommer man med garanterat. Man kan lätt gå i bikini hela tävlingsdagen, springa barfota och shoppa fika och dricka i närliggande shop. Man vinner priser som inte består av en pokal, utan mera praktiska saker som försäkring och hundsaker.
Undertiden skogen är full av fästingar och ormar och hur många brukstävlingar kan man hitta i juli månad? Nej, lite roligare att träna inför 3 dagarstävling på Gotland i agility än en spårtävling som man inte vet om man kommer med på..

http://www.sugarwinds.se

 
cari hansson

cari hansson

2 juli 2010 12:24

Jag håller helt med dig Tina! Finns det något mar underbart än att tilsammans med sin hund ta sig runt ett långt spår, eller när hunden kommer med rullen i munnen och har hittat en figg! Eller när de bara vill fortsätta ut i uppletandet! När valpen gör sina första nosövningar, ja jag kan hålla på länge!! Samarbetet och hundens självständiga arbete är så häftigt att få uppleva! Sedan kan jag hålla med Sanna om att priserna inte är mycket att ha och att det är trist att bli bortlottad, men allt det andra väger upp det!

http://bluealert.se

 
Lennart, Frisco å lilla Marre

Lennart, Frisco å lilla Marre

2 juli 2010 20:05

Ja vad kan jag säga !!

Det borde ju vara därför man skaffar sig ARBETANDE hundar, annars så kan man kanske se sig om efter mindre krävande raser, även om de uppskattar brukset lika mycket som vilken "bruksras" som helst.

Ur uppfödar synvinkel så borde det vara givet, att utvärdera avels arbetet utan "skriftliga" bevis i form av resultat på bruksprov - kanske svårt eller??

Om jag får tycka - Jag tror nog att det tenderar att bli en "massa" tyckanden, att bara ha MH som grund för att min hund är sååå bra, (tränad i "det", provat eller går i utbildning) är att sätta ribban lågt!!.

Att den per automatik bör gå i avel - mmm nää inge bra i det långa loppet!
Det finns allt för många exempel på att det sk...ter sig i det långa loppet.

Där man ser att hunden pallar med att jobba under hela dagar, starta tidigt, "lite" sök, spår mm, vila lite sen är det dax igen, lydnad denna gång & så avslutningsvis lite senare ändå uppletande, om hunden har en vilja, motor, social, fungerar gott i vardagen - det är ju en dröm som går i krasch om vi släpper för mycket kravet innan vi låter våra hundar gå i avel.

Nu har jag mässat färdigt - nästan, jag tycker nog att många ute i klubbarna är väldigt bekväma, att förvänta sig resultat utan insats är att lura sig själv......

Ps: Vi kör "allt" men satsar på lite i taget

Lev gott i sommarvärmen, grilla ta en öl eller cider, chips i hängmattan, ett dopp i sjön .....

Men för guds skull glöm inte bort brukset det är ju det som är själva pudelns kärna :-)

Bruksrävarna Frisco, husse å snart Marre

http://roosarnashemsida.net

 
Ingen bild

Cissi & Banditen

3 juli 2010 00:03

Din beskrivning stämmer tyvärr in på vår klubb också. Vi försöker få in nosarbetet mer i kurser men det märks att det är mycket annat som fångar kursdeltagarnas intresse. På sistone har vi haft en del prova-på kurser där man får testa spår, sök och uppletande. De är faktiskt populära och även om de flesta "bara" vill aktivera sina hundar (vilket även det är toppen) är det i alla fall några som fastnar i brukset =) Speciellt när de märker hur bra deras hundar mår efter några timmar i skogen! Men det är inte helt lätt att försöka styra utbildningsverksamheten åt ett håll när efterfrågan oftast drar åt ett annat...men en spännande utmaning ;) Kram från oss

 
Mackan

Mackan

3 juli 2010 20:56

Bra funderingar. Det är skitkul att tävla bruks. För det är så oförutsägbart. Kan gå lite hursomhelst och är spännande flera gånger på samma dag. Jag tror folk är lata helt enkelt. Det är jobbigt att träna och tävla bruks. Svettigt och konditionskrävande att spåra, tidskrävande med sök där man dessutom måste hjälpa dem i träningsgruppen i flera timmar. Folk fattar inte vad de missar...Ser på tävlingar att medelåldern är ganska hög. :S

Man kan ha bikini i brukset med för det är lång väntan mellan grenarna. Många trevliga människor att umgås med och jag upplever att det inte är konkurrenskänsla. För ALLA har varit med om att spricka på spåret, bara få två grejer på uppletandet osv.
Jag ska ner på Aussielägret och försöka peppa igång några i söket. :) En liten insats som jag hoppas ska ge mersmak.

http://www.skippo.org

 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

7 juli 2010 08:33

Jag tror, som en del andra att man har för ont om tid för att orka hänga i varje vecka i en sökgrupp, det tar ju nästan hela dagen med lite fika och hundsnack;) För mig är det tjusningen, jag gillar att figga åt min tränngsgrupp och jag tycker man lär sig otroligt mycket på det! Jag började eg. i lydnadssvängen då Lotus inte kunde/ville spåra alls som unghund, satsade hårt på lydnaden medan jag försökte få spåret att funka och halkade in på vallning via en kompis. Sedan hade vi en sökkurs på klubben, jag fastnade i det och nu försöker jag komma ut och tävla i både spår och sök, och säkerligen vallning så småningom det också. Min hund gilar planlydnad, visst, men oavsett hur mkt tid det tar så ÄLSKAR Lotus bruks/vallning och jag tycker som Mackan, att det är lite spännande, för det är så oförutsägbart!
Jag har alltid varit den yngste deltagaren i mina spår/sökgrupper, och jag hoppas att det sker en förändring snart för annars blir det väldigt få brukshundar som blir utvärderade i just bruks...

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Stina Dimma Trolla

7 juli 2010 11:57

Bra reflektion Tina. Håller helt med. Du har också fått lite svar som kan förklara "bruks bortfallet".Frågan är bara..Vad göra? Detta har förstås diskuterats på central nivå. Det ligger mycket på lokalklubbarna att prioritera rätt. Vilka kurser ska vi ha? Hur hjälpa individer som vill satsa? Klubbkänslan? Tidsfaktorn? Tiden är iof sig densamma som förr ;=))eller?? kan man undra. Hur som haver finns det inget härligare än att låta hunden göra tex ett spårarbete. Jag upphör i alla fall aldrig att fascineras. En (doft) värld som vi inte vet mer om än på Linne's tid. Agilityn är på ett annat sätt.Hunden får ut mycket av det också. Jag ser på Trolla att hon älskar det, men men, det måste kombineras med annat om man ska behålla viktiga rasegenskaper.
Tycker i alla fall jag...brukstanten Stina (rätt el fel generation;=))

 
Sabine

Sabine

11 juli 2010 23:40

Jag förstår hur du menar,jag har försökt sätta ihop ett sökgäng här i krokarna men de jag frågat är inte intresserade.De flesta vill syssla med agility och lydnad..ja och frisbee,det gör ju min sambo.Daisy älskar det och landar väldigt fint då hon har bra teknik.Hon har blivit bra musklad sen hon började med det och det tävlas ju i det,man får stretcha och massera..och värma upp ordentligt.Sen kör man ju inte så långa pass heller,hunden hade ju typ dött då.

Men jag förstår vart du vill komma ;)Jag har iaf fastnat för vallet och tycker det är roligare än allt annat :)

http://dirtysouthsaussies.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 1 maj 2014 21:26

Nu är det jätte trevliga tider med mycket hundrelaterat igen !   Mia med BW:s Petite Choux gjorde exteriördelen med godkänt och fick därmed titeln Korad på fina "Ess"  och Karin med den yngre söta förmågan BW:s Painted Lily gjorde detsamma men ho...

Av Tina - 13 april 2014 00:19

  Normalt är ju inte helgjobben trevliga, inte för att jag inte gillar mitt jobb, för det gör jag,,utan mer för att helgerna blir mer och mer värdefulla för mig. Har ju alltid jobbat varannan och börjar väl grubbla mer o mer över dem..MEN en stråla...

Av Tina - 11 mars 2014 10:45


  Känns såå skönt att Håkan och hans Zkojja börjar hitta ett riktigt bra teamwork så även på tävling blev det en lyckad känsla för dem:) Hon är en svår hund på ett sätt men en enkel hund i vardagen....)       Zkojja är och har alltid vari...

Av Tina - 11 februari 2014 10:45

  Nu var det ett tag sen,,nämligen i januari månad men Kan inte fatta att vi fick ihop det till slut! Känslan på fm i Kungsörs hundarena var INTE bra..Jag och Lizzie blev helt irriga av att fria följet kom som tredje moment. Jag blandar moment hull...

Av Tina - 26 december 2013 21:56

0,5 poäng från championatet idag...Surt sa räven !   Femte gången i elit lydnadens krångliga värld.. Med hittills fyra starter 2 st med 2:a pris 2 st med 1:a pris ( de två sista ) så hoppades vi på att träningen gett näring och lite förbättring å...

Presentation


Uppfödning i liten skala med inriktning på arbetande Aussies

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards